محتواساز به عنوان مرجع تولید محتوای متنی سئو محور، همیشه روی تولید محتوای متنی اصولی، جذاب و هدفمند تأکید داشته، و در همین راستا تصمیم به تدوین یک مقاله به عنوان منبع و مرجع برای تولید محتوای متنی سئو محور گرفته‌ایم.

با مطالعه این مطلب همه چیزی که راجع به تولید محتوای متنی سئو محور لازم هست بدونید رو یاد می‌گیرید. پس با دقت مطالعه کنید و نوت بردارید چون این مقاله، کامل‌ترین و اصولی‌ترین مقاله در مورد تولید محتوای متنی سئو محور است.

تولید محتوای متنی چیه؟

محتوای متنی، پایه‌ای‌ترین و ضروری‌ترین نوع محتوا است. تولید محتوای متنی به نگارش و نوشتن متن در مورد یک موضوع خاص می‌گویند. البته که تولید محتوای متنی به وبلاگ و مقاله نویسی محدود نمی‌شود؛ سایر انواع محتواها و فرمت‌های مختلف محتوا نیز به محتوای متنی نیاز دارند. مثلاً برای تولید یک محتوای ویدیویی ابتدا به یک سناریو نیاز است که اطلاعات، متن گفتار و … محتوای ویدیویی را تأمین می‌کند.

محتوای متنی انواع مختلفی دارد و با اهداف مختلفی نوشته می‌شود. برای مثال کتاب، مقالات دانشگاهی، نامه‌های سازمانی، کپشن اینستاگرام، حتی نوشته‌های روی یک بیلبورد و مطالب بلاگ، همه محتوای متنی محسوب می‌شوند.

در این مقاله ما به محتوای متنی بلاگ‌ها می‌پردازیم. محتوای متنی سئو محوری که به قصد انتشار در یک وب‌سایت نوشته می‌شود. سپس نکات و شرایط مورد نیاز برای موفقیت یک مقاله را بیان می‌کنیم.

تولید محتوا متنی سئو محور

نکاتی که در نوشتن یک مقاله سئو محور باید رعایت کنیم

برای موفقیت و نتیجه دادن مقاله سئو محور نکاتی را باید قبل، بعد و هنگام نوشتن رعایت کنیم.

1. درک هدف مقاله

هر مقاله‌ای با یک هدف مشخص نوشته می‌شود. اهداف مقالات معمولاً آگاه‌سازی گروه خاصی از مخاطبان در مورد یک موضوع است. بعضی از مقالات با هدف فروش و تبلیغ یک محصول و یا خدمات نوشته می‌شوند. نویسنده باید درک درستی و کاملی از موضوعی که برایش می‌نویسد داشته باشد. بدون اطلاعات کافی و درک کامل از موضوع، محصول یا خدمات نمی‌توان نیاز مخاطب را برطرف کرد و برطرف کردن نیاز مخاطب مهم‌ترین عامل در موفقیت یک مقاله است؛ پس …

گام اول در نوشتن مقاله

اولین و مهم‌ترین کار برای یک نویسنده، به‌دست آوردن اطلاعات کافی درباره موضوع مورد نظر است. این جمع‌آوری اطلاعات می‌تواند به صورت خواندن کتاب، تحقیقات مستقیم از شخص کارفرما و یا جست‌وجوی اینترنتی باشد.

2. شناخت مخاطب و پرسونا

مهم نیست که صاحب چه کسب‌وکاری هستید یا برای چه محصول و خدماتی می‌نویسید؛ هیچ‌وقت عموم مردم مخاطب شما نیستند. اگر تا الان برای همه تولید محتوا ‌می‌کردید در واقع برای هیچ‌کسی تولید محتوا نکرده‌اید. قبلاً برای پیداکردن یک مقاله یا خبر به دنبال رسانه می‌رفتیم حالا اما دوران بمباران اطلاعاتی است و این رسانه‌ها هستند که به دنبال مخاطب می‌دوند. در این شلوغ بازار محتوایی، مخاطب تلاش می‌کند رسانه‌هایی را انتخاب کند که در کمترین زمان بیشترین بازخورد را برای او داشته باشد.

پرسونا چیست؟

پرسونای مخاطب توضیح کاملی از تمامی خصوصیات مشتری شامل سن، جنسیت، تحصیلات، شغل، علائق، اهداف، نیازها و … است. با مشخص کردن این موارد بهتر می‌توانید مشتریان خود را بشناسید. البته پرسونا یک شخصیت خیالی است که با توجه به هدف انتخاب می‌شود. یک کسب و کار در بازه‌های زمانی مختلف اهداف بازاریابی متفاوتی دارد و قبل از طراحی و اجرای هر کمپین باید این خصوصیات را مشخص کند. ممکن است در یک هدف نیاز به طراحی چندین پرسونا داشته باشید زیرا ممکن است مخاطبانتان از چندین گروه مختلف باشند.

کلمه کلیدی چیست؟

در ساده‌ترین حالت می‌توان گفت کلمه کلیدی، موضوع و هدف مقاله را مشخص می‌کند و باید کل محتوا، مرتبت با کلمه کلیدی باشد. از نظر سئو کلمه کلیدی، عبارتی است که در موتور‌های جستجو، سرچ می‌شود. کلمه مورد نظر اگر به درستی در هدینگ‌های صفحه جای‌گذاری شود، با هر نوع جستجویی در ارتباط با موضوع مقاله، موتور‌های جستجو صفحه ما را به مخاطب نمایش می‌دهد. اگر می‌خواهید صفحه مورد نظر با کلمات هم‌معنی هم در موتور‌های جستجو نمایش داده شود، باید از کلمات مشتق‌، در هدینگ‌ها و در محتوا استفاده کنید. برای درک بهتراین موضوع با ما همراه باشید.

در هر مقاله و یا صفحه، چند بار باید کلمه کلیدی تکرار شود؟

برای این سوال پاسخ دقیقی وجود ندارد و تعداد کلمه کلیدی بستگی به  موارد زیادی دارد. این موارد می‌توان، طول محتوا ، طول کلمه کلیدی ، نوع کلمه و … باشد. برای مثال کلمه کلیدی “طراحی سایت با وردپرس” 4 کلمه‌ای بوده و بهتر است بیشتر از 5 الی 7 مرتبه، در یک مقاله 1000 کلمه‌ای تکرار نشود و یا کلمه کلیدی “طراحی سایت” 2 کلمه‌ای بوده و بهتر است 10 مرتبه تکرار شود.

به طور کلی می‌توان گفت تعداد کلمات کلیدی در یک صفحه 1000 کلمه‌ای باید بین 5 الی 10 بار تکرار شود که کمتر از 5 بار توصیه نمی‌شود و تکرار بیشتر از 10 مرتبه باعث شده آن صفحه توسط موتور‌های جستجو به عنوان اسپم تشخیص داده شود و هیچ‌وقت آن صفحه رتبه خوبی را دریافت نکند.

 از دیگر مواردی که تعداد کلمه کلیدی را مشخص می‌کند، طول محتوا است. برای مثال یک مقاله 1000 کلمه‌ای باید کلمه کلیدی 10 مرتبه در آن تکرا شود، اما یک محتوای 3000 کلمه‌ای نیازی نیست کلمه کلیدی 30 بار تکرار شود و باید به نسبت طول محتوا، کلمه کلیدی با شیب کمتری افزایش یابد. برای مثال یک محتوای 2000 کلمه باید 15 مرتبه کلمه کلیدی تکرار شود و یک محتوای 3000 کلمه‌ای بهتر است بین 15 الی 20 مرتبه در محتوا قرار گیرد.

کلمه کلیدی بهتر است در کدام قسمت محتوا قرار گیرد؟

تراکم کلمه کلیدی باید به صورتی باشد که در هر 200 کلمه 1 الی 2 بار تکرار شود به طوری که کلمه کلید در کل محتوا به صورت مساوی پراکنده شده. از دیگر مواردی که برای رتبه گرفتن کلمه کلیدی حائز اهمیت است، تکرار آن در هدینگ‌ها است. از نظر سئو هدینگ‌ها، عناوینی هستند که موتور‌های جستجو به آن‌ها اهمیت بیشتری می‌دهند و هدینگ h2 قدرت بیشتری نسبت به h3 دارد. به همین دلیل بهتر است کلمه کلیدی بین 3 الی 5 مرتبه در هدینگ‌ها تکرار شود و در سایر هدینگ‌ها از مشتق‌ها استفاده کنید.

از دیگر مواردی که بسیار مهم بوده، تکرار کلمه کلیدی در 30 کلمه‌ی ابتدایی جمله است. پاراگراف اول از نظر گوگل اهمیت بالایی دارد و باید حتما کلمه کلیدی در ابتدای جمله 1 الی 2 مرتبه تکرار شود. هر چه کلمه کلیدی به ابتدای جمله نزدیکتر باشد، آن کلمه کلیدی راحت‌تر در موتور‌های جستجو شناسایی و رتبه می‌گیرد. در برخی از سایت‌ها که محتوای متا به طور اختصاصی نوشته نمی‌شود، موتور‌های جستجو پاراگراف اول را به مخاطب نمایش می‌دهد، اما اگر شما جز آن دسته افرادی هستید که سئو سایتتان برایتان مهم است و محتوای متادیسکرپشن را اختصاصی می‌نویسید، باید به این نکته توجه کنید که حتما باید در این محتوا کلمه کلیدی تکرار شود.

برای افزایش سئو مقاله باید کلمه کلیدی در موارد زیر تکرار شود:

  • عنوان مقاله
  • متادیسکریپشن
  • آدرس مقاله (URL)
  • پاراگراف ابتدا و انتهای مقاله
  • تگ ALT تصویر
  • هدینگ‌ها (H1,H2,H3,…)
تولید محتوا متنی سئو محور

حتماً از مشتق‌های کلمه کلیدی استفاده کنید.

کلمات مشتق به کلماتی گفته می‌شوند که هدف و معنی آن با کلمه کلیدی یکسان است. برای مثال اگر کلمه کلیدی ما پلاگین وردپرس بود، مشتق‌های آن: افزونه وردپرس، ابزار‌های وردپرس، پلاگین وردپرس کاربردی و … است که باید حتماً از مشتق‌ها در هدینگ‌ها استفاده شود، که هم‌زمان کلمات مشتق هم در کنار کلمه کلیدی رتبه بگیرند و با جستجو کلمات هم‌معنی در موتور‌های جستجو، صفحه‌ی ما را به مخاطب نمایش دهد. یکی از بهترین راه‌های پیدا کردن کلمات مشتق خود گوگل است که با جستجوی کلمه کلیدی، در پایین صفحه کلماتی را به شما پیشنهاد می‌کند که بهتر است در هدینگ‌های مقاله از این کلمه و جملات استفاده کنید.

راه‌کارهایی برای افزایش سئو کلمه کلیدی

اگر به دنبال آن هستید که کلمه کلیدی شما در موتور‌های جستجو رتبه بگیرند، ما به شما چند راهکار را پیشنهاد می‌کنیم. از جمله مواردی که می‌تواند به شما برای رتبه گیری کلمه کلیدی کمک کند، بولد و رنگی کردن کلمه کلیدی، خط کشیدن زیر آن و درج کلمه کلیدی در URL صفحه است. این موارد می‌تواند در معرفی کلمه کلیدی مقاله به موتورهای جستجو کمک کند. با رعایت همه نکات بالا، می‌توانید یک کلمه کلیدی را به خوبی به گوگل معرفی کنید و از آن کلمه کلیدی ورودی خوبی بگیرید.

تولید محتوا متنی سئو محور

دستور زبان فارسی

موقعیتی را تصور کنید که وارد یک فروشگاه شده‌اید اما محصولاتی که در آن وجود دارد، با وجود کیفیت بالا، نظمی در چیدمان ندارند. احتمال اینکه به عنوان خریدار از این فروشگاه خرید کنید و بلافاصله از آن خارج نشوید، چقدر است؟!

در متن محتواهایی که در وب‌سایت‌های مختلف منتشر می‌شوند، نظم و رعایت دستور زبان و اصول نگارشی اهمیت زیادی دارد. به صورت کلی این کار، باعث ارتباط بهتر مخاطب با محتوا شده که همین موضوع به علت افزایش حضور کاربران در وب‌سایت و تعامل با آن، رشد و پیشرفت سئو را به دنبال دارد. در واقع تمام این موارد برای بهبود معیاری در SEO به نام “خوانایی” انجام می‌شود.

تأثیر خوانایی در سئو

تا چندی قبل، به دست آوردن جایگاه و رتبه‌ی خوب در صفحه نتایج موتورهای جستجو، فقط در گرو استفاده از کلمات کلیدی بود. به همین دلیل در بعضی مواقعی نتایجی برای کاربران نمایش داده می‌شد که ارتباطی با موضوع سرچ شده نداشت. به همین دلیل و با به روز شدن الگوریتم‌های گوگل، تأثیر استفاده از کلمات کلیدی کمتر شد اما نمی‌توان گفت به طور کلی از بین رفته است. جلوتر درباره‌‌ی این موضوع بیشتر صحبت خواهیم کرد.

به طور کلی، تولید محتوا در سئو و بازاریابی محتوایی این هدف را دنبال می‌کند که مخاطبان و کاربرانتان با محتوای شما به خوبی ارتباط گرفته و آن را بفهمند و درنهایت این مجموعه اقدامات به فروش منجر شود. در نتیجه محتوا باید با داشتن یک هدف مشخص، مفید بوده و با یک سبک نگارشی مناسب تدوین شود.

تولید محتوا متنی سئو محور

برای بهبود خوانایی، باید در مقالات و محتواهایی که در وب‌سایت قرار می‌گیرند، اصول خاصی رعایت شود که در ادامه مهم‌ترین آن‌ها را مطرح می‌کنیم.

  • درک مطلب بالاتر با جمله بندی مناسب

بدون اغراق ساختار جملات، مهم‌ترین اصل نوشتن یک مقاله‌ی سئو محور است. جملات طولانی یا جملات خیلی کوتاه، درک کاربران را از محتوا کاهش داده و با خروج آن‌ها از صفحه، درنهایت میزان Bounce Rate افزایش پیدا می‌کند که تأثیرات منفی در سئو وب‌سایت دارد.

نوشتن مقاله با ساختار مناسب جمله‌بندی و رعایت تناسب در طول جمله، درک مطلب را بیشتر می‌کند. همین موضوع مخاطب را به مطالعه‌ی ادامه‌ی محتوا ترغیب می‌کند.

از موارد مهم دیگر در درک مطلب محتوای متنی، سادگی جملات است. با توجه به عنوان و موضوع مقاله، هرچه محتوا را با زبان ساده‌تر برای مخاطب مطرح کنیم، درک او از محتوای ما بیشتر شده و درنهایت راحت‌تر می‌توانیم به هدف اصلی محتوا برسیم.

  • پاراگراف‌های خواندنی و کوتاه

در نظر داشته باشید علاوه بر طول جملات، طول پاراگراف و تعداد جملات آن نیز در خوانایی مقاله مؤثر است. پاراگراف‌های کوتاه به هدایت بهتر چشم کمک می‌کنند. همچنین درنتیجه این کار، خزنده‌های موتور جستجو متون شما را ساختارمندتر و با قالب بندی بررسی می‌کنند.

ساده‌ترین راه برای دستیابی به این هدف، تقسیم بندی جملات با معنای جدید در پاراگراف‌های بعدی است. به این معنی که حداکثر سه تا چهار جمله که یک مفهوم را منتقل می‌کنند، در یک پاراگراف و مفاهیم بعدی در پاراگراف‌های بعدی نوشته شوند.

رعایت اصول دستور زبان فارسی

با وجود اینکه مقالات سئو محور، با مقالات علمی و محتواهای ادبی، تفاوت دارند اما از نظر رعایت اصول دستور زبان فارسی، مشابه هستند. برای مثال یکی از موارد مهمی که باید در انواع محتوا رعایت شود، استفاده مناسب از افعال است.

در محتواهای بعضی از نویسندگان و تولید کنندگان محتوا، افعال تکراری با فاصله‌ی کم برای رعایت اصل کوتاهی جملات مشاهده می‌شود. دقت کنید که نباید برای تحقق یک اصل، بقیه‌ی اصول را زیر پا گذاشت. در این مواقع می‌توانید اقدامات زیر را انجام داد:

  • استفاده از افعال جایگزین:

    می‌توان در صورت تکراری بودن افعالی که پشت سر هم قرار گرفته، از فعل‌های مترادف استفاده کنید.

  • حذف به قرنیه:

    در بعضی مواقع امکان استفاده از فعل مترادف وجود ندارد. می‌توان یکی از افعال را حذف کرده و در نهایت یک جمله بنویسیم. البته توجه داشته باشید که نباید جمله بیش از حد طولانی شود.

استفاده صحیح از علائم نگارشی هم یکی از مهم‌ترین قوائد دستور زبان فارسی است که جلوتر به طور کامل آن را بررسی می‌کنیم.

  • نداشتن غلط املایی

در الگورتیم‌های گوگل که در سئو موثر هستند، غلط املایی مطرح نشده است اما در صورت وجود غلط املایی در یک محتوا و تکرار آن، اعتماد مخاطب را به وب‌سایت و کسب‌وکار کمتر می‌کند؛ چرا که مقالات وب‌سایت به عنوان راهنما برای کاربران عمل می‌کنند و زمانی که آن‌ها در این محتواها غلط املایی ببینند، میزان اعتمادشان به محتوا و مراجعه به وب‌سایت کمتر می‌شود.

بهتر است قبل از انتشار انواع محتوا، آن‌ها از نظر موارد مختلف و صحیح بودن نوشتن کلمات کنترل کنید.

  • توجه به معانی کلمات در زمان استفاده از آن‌ها

در زبان فارسی کلمات مشابه زیادی وجود دارد که باید دقت کافی در استفاده از آن‌ها برای محتواهای مختلف داشت. برای مثال دو کلمه‌ی «قالب» و «غالب» هر دو به یک صورت خوانده می‌شوند اما معانی متفاوتی دارند.

  • غالب: بیشتر، اکثریت
  • قالب: فرم و شکل ظاهری

تعداد زیادی از این قبیل کلمات در زبان فارسی وجود دارند. رعایت این موضوع برای انتقال درست مفاهیم اهمیت زیادی دارد؛ چرا که ممکن است باعث برداشت متفاوت خواننده از متن نوشته شده شود. بهترین راه برای شناخت و آشنایی با کلمات این چنینی، مطالعه کتاب‌های مختلف و افزایش دایره لغات می‌باشد.

  • اشتباهات رایج در زبان فارسی

برخی از کلمات تنها به یک صورت نوشته می‌شوند اما به اشتباه در میان افراد رواج دارد. برای مثال معمولا کلمه‌ی «توجیه» به معنی «موجه جلوه دادن» به اشتباه به صورت «توجیح» نوشته می‌شود. برای این موضوع نیز مطالعه کتاب و محتواهای مختلف بسیار کمک کننده است. همچنین مطالعه کتاب «غلط ننویسیم» نوشته‌ی آقای ابوالحسن نجفی، برای تسلط به ابعاد مختلف دستور زبان فارسی پیشنهاد می‌شود.

  • نیم فاصله و جلوگیری از غلط خوانی

همانطور که گفتیم، کاربران باید بتوانند یک محتوا را به سادگی مطالعه کرده و آن را بفهمند. علاوه بر موارد گفته شده، رعایت نیم فاصله به فهم بهتر محتوا کمک می‌کند. همچنین به زیباتر شدن متن و ساختار بهتر محتوا و مقاله کمک خواهد کرد.

در جدول زیر مهم‌ترین موارد استفاده از نیم فاصله مطرح شده است.

 

اصول استفاده از نیم فاصله

مثال

غلط

درست

1

بین کلماتی که از دو بخش تشکیل شده‌اند

بچه ها

بچه‌ها

2

بین نشانه‌های جمع

آنها ، آن ها

آن‌ها

3

فعل‌های مضارع اخباری، ماضی نقلی و ماضی استمراری

( به طور کلی، فعل‌های چند قسمتی )

می ‌خواندم، خوانده ‌ام،

می ‌خواندم، خوانده‌ام،

4

واژه‌های مرکب

تعیین کننده

تعیین‌کننده

5

“ای” نکره

خانه ای

خانه‌ای

6

بعضی کلمات نه به هم می‌چسبند و نه یک فاصلۀ کامل دارند. در این مواقع از نیم‌فاصله استفاده می‌شود.

در نتیجه، خوش ‌رفتاری و…

درنتیجه، خوش‌‌رفتاری و…

7

در پسوندهای «تر» و «ترین

قشنگترین، قشنگ ترین

 

قشنگ‌ترین

  • هکسره!

یکی از پربحث‌ترین موضوعات دنیای تولید محتوای فارسی، موضوع «هکسره» است. در ساده‌ترین تعریف، هکسره به حرف کسره یا «ه‍» آخر کلمات گفته شده که به یک صورت تلفظ می‌شوند. در بین افراد و حتی متخصصین برای استفاده از هکسره اختلاف نظر وجود دارد.

یک راه حل کلی برای تشخیص این موضوع وجود دارد که با استفاده از آن تشخیص استفاده یا عدم استفاده از هکسره کاملا مشخص می‌شود. هر کجا به جای استفاده از «ه» از «است» استفاده کنیم و جمله از نظر معنایی درست باقی ماند، استفاده از هکسره درست بوده و در غیر این صورت اشتباه است.

برای مثال وقتی می‌گوییم «ظاهرش بده» با حذف «ه»  از آخر کلمۀ «بده» و جایگذاری «است» جمله تبدیل به «ظاهرش بد است» می‌شود که کاملاً صحیح است؛ اما اگر بنویسیم «ماشینه خارجی خراب شد» اشتباه است؛ چرا که با حذف «ه» جمله تبدیل به «ماشین است خارجی خراب شد» می‌شود که اصلاً معنایی ندارد، پس «ماشینِ خارجی خراب شد» صورت درست آن است.

البته دقت کنید که از هکسره در مقالات و محتواها با لحن خودمانی و گفتاری استفاده می‌شود.

تولید محتوا متنی سئو محور

علائم نگارشی و خوانایی انواع محتوا

حتی در صورتی که تمامی موارد مطرح شده، اگر علائم نگارشی در یک مقاله رعایت نشود، خواننده بعد از خواندن اولین جملات صفحه‌ی مقاله را می‌بندد! به کارگیری درست و اصولی علائم نگارشی، هم به خوانایی محتوا و هم به جلوگیری از سوءبرداشت‌های احتمالی کمک می‌کند. در ادامه به بررسی مهم‌ترین این علائم می‌پردازیم.

  • نقطه و پایان بندی

پس از نوشتن فعل انتهایی، با گذاشتن نقطه «.» جمله را تمام می‌کنیم. حضور نقطه، پایان یک مفهوم مستقل را نشان می‌دهد. دقت کنید که پس از جملات سوالی و تعجبی که با «؟» و «!» تمام می‌شوند، نیازی به گذاشتن نقطه نیست.

  • ویرگول؛ مکث و وابستگی مفاهیم

در جملات ممکن است برای انتقال مفاهیمی که به مکث خواننده نیاز است اما در عین حال به کلمات قبلی نیز وابستگی دارد، از ویرگول «،» استفاده می‌شود.

  • نقطه ویرگول؛ ارتباط معنایی میان دو مفهوم مستقل

از اسم آن هم می‌توانیم کاربرد نقطه ویرگول را متوجه شویم. نقطه ویرگول دقیقاً ترکیب کاربرد «.» و «،» است. بعضی از جملات از یکدیگر مستقل هستند اما در عین حال وابستگی نیز دارند. «؛» معمولا برای ارائه‌ی توضیحات تکمیلی استفاده می‌شود.

  • دو نقطه؛ ارائه مفاهیم مرتبط و مستقل!

شاید تیتر این پاراگراف کمی شما را گیج کند، اما نگران نباشید. کاربرد «:» برای مواقعی است که برای یک مفهوم یا جمله می‌خواهیم موارد مختلف را به صورت تیتر یا لیست‌وار مطرح کنیم.

دقت کنید که هرگونه علائم نگارشی بدون فاصله (Space) از کلمه‌ی قبلی و با فاصله از کلمه‌ی بعدی استفاده می‌شوند.

0 دیدگاهبستن دیدگاه‌ ها

ارسال دیدگاه

15 + ده =

عضویت در خبرنامه

آخرین پست ها و مقالات را در ایمیل خود دریافت کنید

[mc4wp_form id="517"]

ما قول می دهیم که اسپم ارسال نشود :)