امروزه مهارت‌های مرتبط بامحتوا توانسته‌اند به‌خوبی جای خود را در کسب‌وکارها پیدا کنند، به همین دلیل است که عناوین شغلی چون کارشناس تولید محتوا، بازاریاب محتوا، استراتژیست محتوا و… در آگهی‌های استخدامی بسیار به چشم می‌خورند. در این مقاله قصد داریم 8 مورد از مهم‌ترین مهارت‌هایی که هر کارشناس تولید محتوا باید داشته باشد را برای شما لیست کنیم. اگر علاقه‌مند به تولید محتوا هستید و در این حوزه فعالیت می‌کنید، یا به دنبال استخدام یک کارشناس محتوا هستید، این مقاله برای شما است.

کارشناس تولید محتوا کیست؟ چرا به یک کارشناس تولید محتوا نیاز داریم؟

کسب‌وکارها برای گسترش کار خود در بسترهای اینترنتی نیاز به تولید محتوا در اشکال مختلف دارند. این محتوا می‌تواند برای وب‌سایت رسمی شرکت موردنظر یا شبکه‌های اجتماعی آن مانند اینستاگرام و تلگرام تولید شود. کارشناس تولید محتوا شخصی است که به جست‌وجو و تحقیق درباره مطالب مرتبط با کار پرداخته، اطلاعات به‌دست‌آمده را به زبان ساده و با ساختاربندی مناسب ویرایش کرده و در نهایت محتوای تولید شده را در بستر مناسب (وبلاگ، اینستاگرام و…) منتشر می‌کند.

تولید محتوا فقط محدود به متن نیست و یک کارشناس محتوای حرفه‌ای می‌تواند به شما کمک کند تا محتواهایی به‌صورت ویدئو، اینفوگرافیک، پادکست و… نیز منتشر کنید. در واقع کارشناس تولید محتوا کسی است که می‌تواند با خلق محتواهای کوچک و بزرگ کسب‌وکار شما را متحول کند. یک کارشناس کاربلد در این زمینه، با کمک‌گرفتن از مهارت‌های تولید محتوا، مخاطبان بیشتری برای شما جذب کرده و باعث می‌شود کسب‌وکارتان پیشرفت کند.

معرفی 8 مهارت موردنیاز و حیاتی هر کارشناس تولید محتوا

بسیاری از افراد علاقه‌مند به حوزه محتوا می‌پرسند برای کارشناس تولید محتوا شدن چه چیزهایی باید بلد باشیم؟ در مقابل، بسیاری از مدیران شرکت‌ها نیز با این پرسش روبه‌رو هستند که یک کارشناس در این زمینه باید چه مهارت‌هایی داشته باشد؟ پاسخ به این دو سوال کار ساده‌ای نیست، به طور خلاصه می‌توان گفت کسی که با ادبیات فارسی و تبلیغات آشنایی داشته باشد، اما در واقع مسئله بسیار پیچیده‌تر از این حرف‌ها است.

در ادامه 8 مورد از مهم‌ترین مهارت‌هایی که موردنیاز کارشناسان محتوا است برای شما آورده‌ایم تا بیشتر با ویژگی‌های یک کارشناس تولید محتوا آشنا شوید:

1- تسلط به قواعد نگارش فارسی، مهم‌ترین مهارت موردنیاز یک کارشناس تولید محتوا

برای یک کارشناس تولید محتوا فقط مهارت نوشتن کافی نیست، بلکه تسلط به اصول نگارش و دستور زبان فارسی نیز ضروری است. شما به‌عنوان یک تولیدکننده محتوا باید بتوانید با بهره‌مندی از دایره لغات گسترده، به‌گونه‌ای مطالب را جمله‌بندی کنید که برای مخاطب ساده، روان و گویا باشد. زبان فارسی اصطلاحاً بسیار انعطاف‌پذیر است، اما این مسئله نباید باعث شود از جملات بی‌سروته برای تولید محتوا استفاده کنید یا قواعد را در نظر نگیرید.

مطالعه زیاد یکی از راه‌هایی است که شما را با ساختاربندی درست جملات آشنا می‌کند، به‌طوری­که این ساختارها ملکه ذهنتان شده و در زمان تولید محتوا، به‌صورت ناخودآگاه به کمک شما می‌آیند. تسلط به ویژگی‌های زبان فارسی همچنین به شما کمک می‌کند بتوانید در جای مناسب از اشعار فارسی، ضرب‌المثل‌ها و… برای تولید محتوا استفاده کنید تا تأثیر بیشتری بر مخاطب بگذارید.

2- سئو، مهارت کلیدی برای تولید محتوا

همان‌طور که گفتیم، تولید محتوا می‌تواند به‌صورت صوتی، ویدئویی، عکس و متن باشد. اما در اغلب موارد تولید محتوای متنی اهمیت بیشتری دارد، چرا که می‌تواند کاربران زیادی را از طریق موتور جست‌وجوی گوگل جذب کند. به همین دلیل، کارشناس تولید محتوا باید با اصول سئو و نحوه نوشتن یک متن اصطلاحاً سئو شده به طور کامل آشنایی داشته باشد.

سئو به معنای بهینه‌سازی متن مقالات بر اساس الگوریتم‌های گوگل است تا شانس بیشتری برای نمایش در نتایج جست‌وجو داشته باشند. کارشناس محتوا با همکاری متخصصان فنی و کارشناسان دیجیتال مارکتینگ، به تولید محتوای منطبق با اصول سئو می‌پردازد.

سئو یک مهارت کلیدی برای کارشناس تولید محتوا است، یعنی اگر شما به‌عنوان کارشناس این حوزه فقط در مهارت سئو قوی باشید، می‌توانید به‌راحتی گلیم خود را از آب بیرون بکشید.

3- بازاریابی و دیجیتال مارکتینگ، مهارت‌هایی که احتمال موفقیت شما را بیشتر می‌کنند

آشنایی با مهارت‌های بازاریابی و دیجیتال مارکتینگ برای یک کارشناس تولید محتوا ضروری نیست، اما احتمال استخدام او را افزایش می‌دهد. در شرکت‌های بزرگی که چندین کارشناس محتوا تحت مدیریت یک کارشناس ارشد کار می‌کنند، به‌احتمال زیاد کسی توقع نخواهد داشت کارشناس تولید محتوا باتوجه‌به مفاهیم بازاریابی، استراتژی برای روند تولید محتوا تعریف کند، اما در شرکت‌های کوچک‌تر که معمولاً یک تا سه نفر مسئول تولید محتوا هستند، انتظار می‌رود فرد با این اصول آشنا باشد و در صورت لزوم مسئولیت‌های مربوط به آن را بر عهده گیرد.

بنابراین می‌توان گفت آشنایی با بازاریابی و دیجیتال مارکتینگ مزیت رقابتی است که احتمال استخدام شما را افزایش می‌دهد. در بیشتر شرکت‌ها از یک کارشناس انتظار می‌رود تا بتواند برای اهداف مختلف برنامه‌ای منسجم برای تولید محتوا بچیند و پس از اجرا، نقاط ضعف و قوت برنامه را بررسی کند.

4- زبان انگلیسی، مهارتی که ناگزیر به یادگیری آن هستید

در بیشتر موارد نمی‌توان منابع معتبری با زبان فارسی در اینترنت پیدا کرد، بنابراین شما به‌عنوان یک کارشناس تولید محتوا ناچار هستید برای تحقیق و مطالعه درباره موضوعات مختلف در زبان انگلیسی مهارت پیدا کنید. این به آن معنی نیست که باید مسلط به انگلیسی باشید و بتوانید هر متن تخصصی را ترجمه کنید، اما باید به‌اندازه‌ای در این زبان مهارت پیدا کنید که بتوانید بهترین منابع برای تولید محتوا را پیدا کرده و سپس با کمک ابزارهایی چون گوگل ترنسلیت محتوای مناسب تولید کنید.

همچنین دانستن زبان انگلیسی به شما کمک خواهد کرد تا جدیدترین آموزش‌ها و اخبار در زمینه تولید محتوا را در سطح جهانی دنبال کنید و همیشه خود را در این زمینه به‌روز نگه دارید. محدودکردن خود به زبان فارسی قطعاً محدودیت اطلاعات شما را نیز به دنبال خواهد داشت. 

5- نظم و مسئولیت‌پذیری، ویژگی‌هایی که کارشناس تولید محتوا را حرفه‌ای می‌کند

مسئولیت‌پذیری در تولید محتوا اهمیت بسیار زیادی دارد، وقتی کسی شما را به‌عنوان یک کارشناس تولید محتوا استخدام می‌کند، از شما توقع دارد طبق برنامه‌ریزی‌ها عمل کرده و محتوا را به‌موقع تحویل دهید. بی‌مسئولیتی و پایبند نبودن به برنامه زمانی، در درازمدت باعث خواهد شد شغل خود را از دست بدهید، هرچند در مهارت‌های دیگر قوی باشید.

کارشناس محتوایی که به طور منضبط به تقویم محتوایی خود پایبند باشد، می‌تواند بدون تأثیر گرفتن از محرک‌های بیرونی کار خود را ادامه دهد تا به موفقیت برسد. تولید محتوا برای آنکه بتواند موجب افزایش مخاطب و به دنبال آن افزایش درآمدزایی شود، نیازمند زمان است. در طول این مدت کارشناس تولید محتوا باید بتواند با نظم و صبوری برنامه خود را پیش ببرد.

6- آشنایی با نرم‌افزارهای گرافیکی، مهارت لازم برای تولید محتوا حرفه‌ای 

اگر در زمینه تولید محتوای بصری، یعنی ویدئو یا تصاویر فعالیت می‌کنید، حتماً با نرم‌افزارهایی چون فتوشاپ و پریمیر آشنایی دارید. اما اگر تخصص شما تولید محتوای متنی است، بازهم لازم است تا بتوانید کارهای مقدماتی را با نرم‌افزار‌های گرافیکی انجام دهید.

تصور کنید برای مقاله‌ای که در حال نوشتن آن هستید نیاز به یک نمودار ساده دارید یا می‌خواهید عکس‌ها را متناسب با صفحه وبلاگ تغییر سایز دهید، برای این کارهای کوچک نمی‌توانید مدام سراغ یک متخصص گرافیک حرفه‌ای بروید؛ بنابراین اگر بتوانید عکس‌ها را کمی ادیت کنید، نمودار و چارت‌های مختلف رسم کنید و ویدئوها را به‌صورت ساده ویرایش کنید، مهارت لازم برای تولید محتوای حرفه‌ای را خواهید داشت.

7- هرچه در مورد اطلاعات عمومی و مهارت‌های تحقیقی بیشتر بدانید محتوای بهتری تولید می‌کنید!

یکی دیگر از مهارت‌های موردنیاز یک کارشناس تولید محتوا، توانایی تحقیق در زمینه‌های مختلف برای تولید محتوای ارزشمند، معتبر و کاربردی است. باید بتوانید بادقت بالا و به‌سرعت مطالب موجود در وب­سایت‌ها و شبکه‌های اجتماعی را جست‌وجو کرده و محتوای موردنیاز خود را پیدا کنید.

همچنین سعی کنید اطلاعات عمومی در زمینه‌های مختلف کسب کنید تا بتوانید متناسب با هر موضوعی به تحقیق پرداخته و محتوای متناسب تولید کنید. هرچه در زمینه‌های مختلف بیشتر مطالعه داشته باشید، می‌توانید محتوایی جذاب‌تر و با ساختاربندی بهتر تولید کنید.

علاوه بر موضوعات عمومی، سعی کنید در چند حوزه خاص (مثلاً یک حوزه مرتبط با رشته تحصیلی‌تان) اطلاعات تخصصی کسب کرده و با مراجع معتبر برای تحقیق آشنا شوید. در این صورت یک کارشناس تولید محتوای متخصص در زمینه‌ای مشخص خواهید بود که بازار کار اختصاصی خود را دارد.

8- مهارت کار با سیستم‌های مدیریت محتوا، دیگر مهارت ضروری برای یک کارشناس تولید محتوا

سیستم مدیریت محتوا یا  CMS‌ها ابزارهایی هستند که برای نگهداری، مدیریت و انتشار محتوا در وب­سایت‌ها مورداستفاده قرار می‌گیرند. CMS‌های مختلفی برای این منظور وجود دارند که یکی از معروف‌ترین و کاربردی‌ترین آن‌ها وردپرس (WordPress) است.

آشنایی شما با این سیستم مدیریت محتوا علاوه بر این‌که باعث می‌شود بتوانید مسئولیت بارگذاری و انتشار محتوا را نیز بر عهده بگیرید، کمک می‌کند تا درک بیشتری از ظرفیت‌های وب‌سایت برای تولید محتوا داشته باشید. تسلط بر یکی از سیستم‌های مدیریت محتوا قطعاً ویژگی تأثیرگذاری برای یک کارشناس تولید محتوا خواهد بود.

اگر می‌خواهید یک کارشناس تولید محتوای حرفه‌ای شوید، پیشنهاد می‌کنیم تمامی مقالات تولید محتوا را مشاهده کنید

2 نکته برای کسانی که قصد استخدام کارشناس تولید محتوا را دارند

تا این قسمت از مقاله، مهارت‌های لازم برای تولید محتوا را به‌گونه‌ای شرح دادیم که هم برای تولیدکنندگان محتوا و هم برای افرادی که قصد استخدام کارشناس در این زمینه را دارند، مفید باشد. در این قسمت به بررسی دو نکته مهم برای استخدام تولیدکننده محتوا می‌پردازیم:

نکته اول: برای مصاحبه وقت کافی بگذارید

پیش از انجام مصاحبه کاری با تولیدکننده محتوا، پرسش‌های مناسب را تهیه کرده و به آن‌ها فکر کنید. همیشه به یاد داشته باشید استخدام یک کارشناس تولید محتوای حرفه‌ای، می‌تواند نقطه عطفی برای کسب‌وکار شما باشد؛ بنابراین برای انتخاب شخص حرفه‌ای متناسب با نیازهای خود، وقت کافی صرف کنید.

نکته دوم: منبع لازم را در اختیار کارشناس تولید محتوا قرار دهید

از کارشناسی که استخدام کرده‌اید انتظار نداشته باشید بتواند بدون دریافت هیچ اطلاعات یا منبعی از طرف شما، محتوای مفید و کاربردی تولید کند. در ماه‌های اول شروع کار لازم است تا منابعی را در اختیار او قرار دهید تا بتواند محتوایی مناسب برای مخاطبان ارائه کند. باگذشت زمان کارشناس با حوزه فعالیت شما آشنا شده و می‌تواند به جست‌وجوی منابع نیز بپردازد.

به نظر شما یک کارشناس تولید محتوا باید چه ویژگی و مهارت‌هایی داشته باشد؟ نظرات خود را با ما در میان بگذارید.

0 دیدگاهبستن دیدگاه‌ ها

ارسال دیدگاه

یک × 4 =

عضویت در خبرنامه

آخرین پست ها و مقالات را در ایمیل خود دریافت کنید

[mc4wp_form id="517"]

ما قول می دهیم که اسپم ارسال نشود :)